Студентка магістратури Вінницького педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського

2 декабря 2015 г.

Коротка інформаційна довідка

В педагогічному словнику С.У.Гончаренка проблемне навчання визначається як  один з типів розвиваючого навчання, істотною рисою якого є зближення психології мислення людини з психологією навчання. Проблемне навчання найповніше відповідає завданням розвитку творчого мислення учнів.
Суть проблемного навчання полягає в пошуковій діяльності учнів, яка починається з постановки питань, розв’язання проблем та проблемних завдань, закладених у навчальних програмах і підручниках, у проблемному викладі й поясненні знань учителем, у різноманітній самостійній роботі учнів. У проблемному запитанні, на відміну від непроблемного, завжди є прихована суперечливість – одна сторона проблемної ситуації. Велике значення має також мотиваційна сторона проблемної ситуації, наявність в учнів такого рівня знань, умінь і навичок, який був би достатнім, щоб почати пошук невідомого результату або способу виконання завдання. Інакше учень не "прийме" проблеми й вона втратить значення навчальної.
На основі узагальнення практики і аналізу результатів теоретичних досліджень М.І.Махмутов дає таке визначення поняття "проблемне навчання": "це тип навчання, в якому поєднуються систематична, самостійна, пошукова діяльність учнів із засвоєнням готових висновків науки, а система методів побудована з урахуванням визначення мети й принципу проблемності; процес взаємодії викладання і навчання орієнтований на формування пізнавальної самостійності учнів, стійкості мотивів навчання і розумових (включаючи і творчі) здібностей під час засвоєння ними наукових понять і способів діяльності, детермінованих системою проблемних ситуацій".

 Сьогодні найбільш перспективним і відповідним соціально-економічним, а також і психологічним умовам є проблемне навчання.  Його трактують і як принцип навчання, і як новий тип навчального процесу, і як метод навчання, і як нову дидактичну систему.
Проблемне навчання розглядається як технологія розвиваючої освіти, що спрямована на активне одержання учнями знань, формування прийомів дослідницької пізнавальної діяльності, залучення до наукового пошуку, творчості, виховання соціально значимих рис особистості. Проблемне навчання засноване на конструю­ванні творчих навчальних завдань, що стимулюють навчальний процес і підвищують загальну активність учнів. Воно формує пізнавальну спрямованість особистості, сприяє виробленню психологічної установки на подолання пізнавальних труднощів.
Суть проблемного навчання полягає в пошуковій діяльності учнів, що починається з постановки питань, розв’язання проблем і проблемних завдань, закладених у навчальних програмах і підручниках, у проблемному викладі й поясненні знань учителем, у різноманітній самостійній роботі учнів. У проблемному запитанні завжди прихована суперечність. Застосування проблемного навчання сприяє творчій діяльності учнів і формуванню творчих здібностей.
Залежно від мети та завдання школи, навчання може бути проблемним і не проблемним. Якщо перед школою ставиться завдання розвитку мислення учнів, їх творчих здібностей, то педагогічно правильно організоване навчання не може бути не проблемним.

Комментариев нет:

Отправить комментарий